"Geef mensen persoonlijke aandacht en je krijgt veel terug." - In gesprek met Monica Heijmans

"Geef mensen persoonlijke aandacht en je krijgt veel terug." - In gesprek met Monica Heijmans

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners een gesprek met Monica Heijmans, office manager van de vestiging in Eindhoven/Maastricht en Breda.

Ik vind het fijn ervoor te zorgen dat cliënten én consulenten het naar hun zin hebben.

Monica heeft gestudeerd aan het Bell College in Maastricht. Voordat zij in 2005 als office manager voor Van Ede & Partners ging werken, was zij actief voor een bedrijf in werving & selectie. Daar heeft zij meegewerkt aan de uitbreiding van 5 naar 65 medewerkers. Ze hebben toen meerdere vestigingen door heel Nederland geopend. Ze had daar een organisatorische functie. Daarna stond Monica bestuurders bij als directie assistente en directie secretaresse. Samen met haar gezin heeft zij een periode in Zweden (Göteborg) gewoond, waar haar man werkte voor Volvo. In Göteborg organiseerde Monica als vrijwilligster voor Nederlandse expat gezinnen met jonge kinderen vele leuke evenementen en reizen.

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners en wat is jouw drijfveer?

Monica: ‘Met ons werk binnen Van Ede & Partners kunnen wij echt iets voor mensen betekenen. Bij Van Ede & Partners worden mensen in hun kracht gezet. Als office manager kan ik daaraan bijdragen door alles goed te organiseren. Ik vind het fijn ervoor te zorgen dat cliënten en consulenten het naar hun zin hebben. Onze inbreng als office managers wordt enorm gewaardeerd. We doen het tenslotte met z’n allen; wij hebben voldoende vrijheid in ons werk, we mogen zelf initiatieven nemen en onze mening doet er toe.’

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners?

‘Met mijn collega, Chantal Uildriks, zijn wij verantwoordelijk voor het office management voor de vestiging Eindhoven/Maastricht en Breda. Samen zorgen wij voor een goede organisatie binnen onze vestiging, zowel voor onze cliënten als voor onze consulenten. Wij horen en zien de cliënten als eerste en vinden het belangrijk dat wij ze op hun gemak stellen. Tijdens het begeleidingstraject proberen wij onze cliënten aan de zijlijn zo goed mogelijk bij te staan; met aandacht, warmte en... humor!’

Wat typeert jouw aanpak als office manager?

‘Ik vind het belangrijk dat iedereen het naar zijn of haar zin heeft. Ik ben heel servicegericht en gastvrij naar onze cliënten. Ik ben het type van ‘schakelen en snel oppakken.’ Ik kan ad hoc goed functioneren en zorg er graag voor dat alles goed verloopt. We willen een hotel met vijf sterren zijn! We hebben een hoge standaard maar zijn ook zelfkritisch.’

Wat betekent voor jou de zin van werk?

‘Ik wil graag mezelf kunnen zijn en dat ik werk verricht met een bepaalde inhoud. Niet alleen administratief, maar ook het organiseren van workshops, trainingen en events. Die reuring van de activiteiten is juist leuk. Ik wil ook graag dat iedereen zich welkom voelt. Ik vind het fijn dat wij worden gezien als een servicegerichte, professionele organisatie. Daarnaast vind ik de balans tussen werk en privé belangrijk. Maar, uiteindelijk is de zin van werk voor mij het zorgen voor andere mensen.’

Vertel eens een mooie cliëntervaring?

‘Het is mooi om te ervaren hoe mensen bij ons binnenkomen en met nieuwe energie weer weggaan. Natuurlijk komen wij allerlei verschillende cliënttypes tegen. Bij sommige mensen met een hoge functie zie je een bepaalde houding en wat afstandelijkheid. Tijdens hun traject en persoonlijke ontwikkeling zie je ze weer langzaamaan zichzelf worden en dat vind ik heel speciaal. Een mens is ook maar een mens…!’

Heb jij een tip voor een potentiële cliënt?

‘Ga eerst het gesprek met ons aan. Zoek uit wat Van Ede & Partners voor jou kan betekenen. Laat je tijdens een oriëntatiegesprek inspireren, stel je kwetsbaar op. Vrijblijvend luisteren naar de mogelijkheden zou mijn advies zijn. Er worden relevante vragen gesteld tijdens zo’n oriëntatiegesprek, daar word je altijd beter van en zo kom je zeker tot nieuwe inzichten.’

Wat betekent succes in jouw werk binnen Van Ede & Partners?

‘Dat iedereen zich hier vertrouwd, welkom en thuis voelt. Dat cliënten met een goed gevoel hun traject kunnen afronden en nog eens terugkomen en voor Van Ede & Partners ambassadeur willen zijn. Leuk als je te horen krijgt: Ik ben zo blij met jullie!’

 

Tekst/interview: Derick Maarleveld

 

Terug naar Interviews

Monica Heijmans - Lehmann