“Now are we talking”

“Now are we talking”

Kita studeerde aan de Sociale academie en daarna management en organisatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Vervolgens werkte zij 23 jaar als directeur, onder andere bij de Stichting Vrouw en Werk en voor een grote kinderopvangorganisatie.

Daarna ontwikkelde Kita zich als loopbaanadviseur en volgde verschillende opleidingen in deze richting, onder andere bij Adviesbureau Hoogendijk, de Pulsar Academie, Phoenix en het Bert Hellinger Instituut. In 2003 vestigde zij zich als zelfstandig loopbaancoach middels haar eigen bureau Lebesque-Loopbaanadvies. In 2006 verbond Kita zich ook aan Van Ede & Partners; zij is consulent in de vestiging Amsterdam. Kita heeft dus een lange ervaring in het loopbaanadviesvak, zowel binnen als buiten Van Ede & Partners.

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Kita: ‘De rode draad in mijn werk is eigenlijk altijd werk / arbeid geweest vanuit de visie dat financiële onafhankelijkheid belangrijk is voor vrouwen. Het is mijn oprechte overtuiging dat werken een mens goed doet, zeker als het werk is dat bij je past. Als je je werk leuk vindt, als het je blijft uitdagen én vervullen dan gaat het vaak vanzelf en kost het minder moeite. Bovendien, als je werkt vanuit jouw talent ervaar je dat als zinvolle bijdrage aan de samenleving.’

Ik focus op het gegeven dat we vooruit leven en achteruit leren.

‘Ik vind het prettig anderen te helpen om hun eigen geluk te vinden, ook in hun werkbestemming. Het leven wordt daardoor vaak wat lichter en waardevoller ervaren. Ik stimuleer mijn cliënten om echte keuzes te maken, dat geeft opluchting en die kan ik soms letterlijk horen door hun flinke zucht van verlichting, een soort verademing.’

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners?

‘Ik ben consulent in de Amsterdamse vestiging, waar ik ook als mentor fungeer voor nieuwe collega-consulenten. Ik vind het heerlijk om te sparren over ons vak. Daarnaast houd ik ervan om onze interne programma’s continue te professionaliseren. Samen met mijn collega’s Niels Schotanus en Chellie van den Bergh werken wij daar consequent aan in Amsterdam. We moeten blijven werken aan de optimalisering van het primaire proces (redactie: visie-, profiel- en campagnetraining) en aan het aanbod van aanvullende workshops. Samen met Anne-Marie le Poole organiseer ik ook cliëntenbijeenkomsten met een inhoudelijk thema. Het constant werken aan verbetering is echt mijn ding en dat deed ik ook voor Van Ede & Partners op landelijk niveau, onder andere door het organiseren van professionaliseringsdagen en een rol te vervullen in de Leergang voor nieuwe consulenten.’

Wat typeert jouw aanpak als consulent?

‘Ik beschik over een geweldig werkpalet, variërend van lesgeven aan loopbaanprofessionals, training voor werkzoekende cliënten en individuele begeleiding van mensen die zich tussen twee banen in bevinden. Bij een centrum voor levenskunst, in de randstad bij een landelijke organisatie of op een prachtige plek bij huis in mijn eigen bedrijf op het Friese platteland. Al deze ervaring neem ik mee naar mijn werk binnen Van Ede & Partners.’

‘In mijn contact met cliënten ben ik nuchter én warm, authentiek én vol compassie. Ik werk vooruitgaand, ben optimistisch, spiegelend en ook pragmatisch. Als loopbaan-trainer-coach focus ik op het gegeven dat we vooruit leven en achteruit leren. Wat ik mijn cliënten wil bieden is een heldere blik op de eigen levenslessen, op wat aanwezig is maar misschien nog verborgen zit, op wat je drijft, waar je naar streeft maar soms te weinig laat zien. Vanuit mijn professionele nieuwsgierigheid zoek ik samen met jou naar jouw eigenheid, jouw talent en waar dat het beste tot zijn recht komt.’

Praten over de essentie van het leven

‘Ik hanteer onder andere de ABCD-aanpak. Aandacht, Belang, Conclusie en Doen! Ik werk altijd vanuit een leervraag om cliënten bewust te laten leren en groeien. Mijn cliënten laat ik in kleine stapjes hun eigen proces managen. Af en toe vraag ik of zij al opbrengst hebben ten aanzien van hun leervraag, of zij vooruitgang voelen. Ook hou ik ervan om in mijn ‘huiswerk-opdrachten’ veel te variëren en soms gekke onverwachte opdrachten te geven, zoals ‘Het doosje van verlangen’. Ik geef hen dan een cadeautje in de vorm van een doosje, dat hen stimuleert om alle kanten op te fantaseren over al hun verlangens.’

Wat betekent voor jou zinvol werken?

‘Er zijn drie dingen die mijn werk zinvol maken: 1. de sociale factor, om met collega’s kwaliteit te leveren vanuit een inhoudelijk kader maar ook van uit een prettige werkplek, 2. het nuttig zijn, dat je werk betekenis geeft waar je volmondig achter staat, dat je werk er toe doet en 3. het mentale aspect; de inspiratie die je geeft en krijgt in je werk, maar dat betekent ook dat je zelf blijft leren en groeien.’

‘In de gesprekken met cliënten zijn er soms split-seconds dat we de kern volop raken, dat we praten over de essentie van het leven. Ik wil dan nog weleens zeggen: 'Now are we talking’. Dat hoop ik regelmatig in gesprekken te bereiken. Het werk dat wij doen is vrij wezenlijk, want werk neemt een groot deel van ons leven in beslag. Het is volgens mij echt belangrijk dat je jouw werk leuk vindt en dat het zinvol is. Het moet niet buffelen zijn.’

Vertel eens een mooie cliëntervaring.

‘Een manager bij een bank dacht dat hij eigenlijk geen netwerk had buiten de bank. Hij vertelde mij dat hij iedere zondag met zes maatjes ging fietsen. Ik heb hem toen de opdracht gegeven: ‘Ga nou eens naast Klaas fietsen en vraag hem zo veel mogelijk over wat voor werk hij doet.’ Door beurtelings het gesprek aan te gaan met zijn andere fietsmaatjes ontwikkelde zijn fietsclub zich tot een echte netwerkclub en ontving hij veel tips voor andere gesprekken. Uiteindelijk is hij via een van hen bij een gemeente in een nieuwe baan terechtgekomen. Zie hier het belang van thematisch netwerken.’

Heb jij een tip voor een potentiële cliënt?

‘Neem de tijd, reflecteer op het verleden, maar zet wel je focus op de toekomst en leer van je eigen geschiedenis. Ik noem dat: ‘achteruit leren en vooruit leven’, ofwel naar achteren kijken en naar voren doen. En ik stimuleer mijn cliënten ‘te zeilen op de wind van de dag’, zoals Andre van Duin zingt.’

Wat betekent succes in jouw werk binnen Van Ede & Partners?

‘In gesprekken gaat het vaak om een kort moment, dat er iets gebeurt, dat een inzicht geeft, dat het kwartje valt. Daar gaat het om! Daarop ben ik gericht. En, als de cliënt dan de deur uitloopt en mij bedankt voor het fijne, soms lastige maar vooral leerzame gesprek, dan voel en ervaar ik succes.’

Tot slot; heb je een interessante boekentip?

‘Hoeveel tips wil je? Het achtste leven (voor Brilka)’ van Nino Haratischwili. Een monumentaal, tolstojaans familie-epos dat zes generaties omspant in Georgië tussen 1900 en nu. Ook ‘De Bruggenbouwers’ van Jan Gillou over de levenservaringen van drie Noorse broers in de periode van voor de tweede WO tot nu heeft mij enorm geboeid. Maar ook de volgende boeken verdienen mijn aanbeveling: ‘De Alchemist’ van Paulo Coelho. ‘De zin van het leven’ van Fokke Obbema, ‘Een levensregel voor beginners’ van Wil Derkse, en ‘Het kleine boek van het leven - 202 gedichten naar de geest, het hart en de ziel’ van Rumi, een Perzische dichter uit 1200.’ en zo kan ik nog wel even door gaan, te veel mooie en interessante boeken. Lezen is zo fijn.

 

Tekst/interview: Derick Maarleveld

Wil je meer weten over Kita en haar werk bij Van Ede & Partners? Klik dan hier.

Terug naar Interviews

Kita Lebesque

Is werkzaam bij: