“Het gevoel ertoe te doen” – In gesprek met Karin Leemans-van Rattingen

“Het gevoel ertoe te doen” – In gesprek met Karin Leemans-van Rattingen

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners, een gesprek met Karin Leemans-van Rattingen, officemanager van de vestiging in Den Haag

Je ziet cliënten een persoonlijke ontwikkeling doormaken. Ze komen vaak met een zware last binnen en maken dan een metamorfose mee, waardoor ze weer gaan geloven in zichzelf en in de wereld. 

Karin is samen met haar collega Nathalie Alewijnse het kloppende hart van de Van Ede & Partners organisatie in Den Haag. Karin is al zeventien jaar als office manager verbonden aan Van Ede & Partners. Na haar loopbaan in de bancaire sector, bij handelsmaatschappijen en in de kunstwereld kwam deze allrounder naar Van Ede & Partners. Samen met Nathalie vormt Karin een gastvrij, kundig en gezellig team.

Waarom zijn jullie verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Karin: ‘Ik ben naar Van Ede & Partners gekomen omdat ik voor een bedrijf wil werken waar het gaat over mensen en hun persoonlijke ontwikkeling. Dit is de beste verandering geweest in mijn loopbaan. Mensen worden bij Van Ede & Partners in hun waarde gelaten, krijgen geen stempel opgedrukt. Zij kunnen hier volledig zichzelf zijn. Ik kwam indertijd vanuit een crisissituatie binnen. Ik was in één week mijn relatie, mijn huis én mijn baan verloren terwijl ik de zorg had voor mijn zoon. Ik voelde de grond onder mij wegzakken. Ik heb mezelf hier kunnen herstellen en verder kunnen ontwikkelen, maar ook heb ik door deze levenservaring meer inlevingsvermogen gekregen als het gaat over wat cliënten hebben meegemaakt als ze bij van Ede aankloppen. Ik heb veel geleerd van de ervaringen met cliënten en de gesprekken met collega’s. Ik ben bewuster gaan leven doordat ik meer nadenk over mijn leven, over de kernvragen die wij aan cliënten stellen: Wie ben ik? Wat kan ik? en Wat wil ik? Je ziet cliënten een persoonlijke ontwikkeling doormaken. Ze komen vaak met een zware last binnen en maken dan een metamorfose mee, waardoor ze weer gaan geloven in zichzelf en in de wereld. Dat is mooi om te zien. Cliënten komen vaak aan het eind van het traject ons bedanken voor ons werk, daar kan ik ontzettend van genieten.’

Wat is jullie rol binnen Van Ede & Partners Den Haag?

‘Wij zijn als office-management onderdeel van het hele Van Ede team. Onze brede ervaring, belangstelling voor mensen en levenservaring komt hier volledig tot zijn recht. Wij ondersteunen cliënten en consulenten organisatorisch in hun traject en hun werk. Het is onze rol om de cliënt zich hier welkom en thuis te laten voelen. Wij zorgen ervoor dat het organisatorisch  soepel loopt, het huis netjes opgeruimd en gezellig is. Het is belangrijk dat op administratief gebied de cliënttrajecten zorgvuldig worden behandeld . Logistiek moet alles aanwezig zijn. Wij zijn de gastvrouwen voor de cliënten en de ondersteuners van onze collega’s.’

‘Ik houd mij bezig met het samenstellen van de training- en workshopagenda. Ik plan en monitor de voortgang van cliënttrajecten. Ik ben verantwoordelijk voor het financiële proces en de administratie, het inrichten en onderhouden van het huis en het aansturen van het secretariaat. En, ik maak ook deel uit van het marketing team.’

Wat is er voor nodig om jullie werk goed te doen?

‘Belangrijk in ons werk is dat wij inlevingsvermogen hebben in oriëntanten en cliënten. We zijn geïnteresseerd, we kunnen goed luisteren, we zijn rustig en open. Er komen vele wegen naar ons toe. Er gebeurt zoveel op een dag. De kunst is om het overzicht goed in de gaten houden. We stellen de cliënt centraal.’

Vertel eens een mooie cliëntervaring?

‘Door de inspiratie van een cliënt ben ik in een nieuw leven gestapt. Een paar jaar geleden raak ik op een rustige vrijdag in gesprek met een cliënt. Zij vertelde mij over haar  ervaringen in de periode na het verliezen van haar baan, wat het met haar deed en hoe ze in die tijd nauwelijks tot actie kon komen. Heel persoonlijk. Vrienden hadden haar gestimuleerd te gaan reizen en ze is alleen voor een lange tijd naar Nieuw-Zeeland gegaan. Ik zat toen zelf niet lekker in mijn vel. Durfde geen stappen te nemen, maar door de gesprekken met haar ben ik ook alleen voor twee maanden naar Nieuw-Zeeland gereisd en inmiddels door alle ervaringen en inzichten weer helemaal gelukkig in het leven. Ik ontmoet haar nog met enige regelmaat en wij maken dan samen mooie wandelingen. Hoe je geïnspireerd kan raken door een cliënt, mooi hè! Ik ben haar eeuwig dankbaar en draag het ook graag uit naar anderen.’

Wanneer beschouwen jullie je werk als succesvol?

‘Ik merk als ik ‘s-morgens vroeg hier naar toe kom dat het goed voelt. Als ik hier blij naar toe ga, dan weet ik dat alles goed loopt. Dat is voor mij succes. Maar ook als cliënten landen, waar we met z’n allen, als team, aan hebben gewerkt. Het teamverband is ook heel belangrijk. Dat is ons succes. Het gevoel hebben ertoe te doen en bijdrage te kunnen leveren. En, humor, dat is voor ons ook heel belangrijk. Als het even tegenzit is humor en relativeren belangrijk. Het kan best pittig zijn op het secretariaat. Vaak ga ik dan met Nathalie samen zingen, dat lucht op.’

 

Tekst/interview: Derick Maarleveld

Terug naar Interviews

Karin Leemans-van Rattingen

Is werkzaam bij: