“Spreek met jezelf af, dat je jezelf volledig openstelt” - In gesprek met Hans Boer

“Spreek met jezelf af, dat je jezelf volledig openstelt” - In gesprek met Hans Boer

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners, een gesprek met Hans Boer, vestigingsdirecteur en consulent van de vestiging in Zeist en Zwolle.

Niet wat ons belemmert maar wat ons voedt verdient aandacht. Het gaat er dus steeds om om de zon te laten schijnen op datgene wat je als cliënt in huis hebt aan talenten, ambitie, drijfveren en ervaring.

Hans studeerde psychologie in Leiden en bedrijfskunde in Delft. Ruim 25 jaar werkte hij als business consultant en vervulde directieposities binnen internationale Business- en IT Consultancy organisaties. Sinds 2008 is hij verbonden aan Van Ede & Partners, waar hij leidinggevenden en professionals begeleidt bij het vinden van een nieuwe werkomgeving (carrière coaching) of het beter functioneren in hun huidige werkomgeving (executive coaching). Ter verdieping voor zijn werk volgde hij diverse coachopleidingen onder meer op het gebied van transactionele analyse en existentiële psychologie. Hans geldt als een expert in arbeidsmarktvraagstukken voor hoger opgeleiden. Over (persoonlijk) leiderschap en carrière vraagstukken schrijft en plaatst hij ook regelmatig blogs op LinkedIn en op de Van Ede & Partners website. 

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer? 

Hans: ‘Ik bekommer me om mensen. En bij van Ede & Partners gaat het om mensen. Mensen met vraagstukken rondom drie thema’s: werk, zingeving en persoonlijke groei. Fantastisch om daaraan te werken, om een cliënt dusdanige vragen te stellen, dat je hem of haar helpt om zelf tot antwoorden te komen. Dat is inspirerend, het geeft energie en het geeft mij vervulling. Vervulling in de zin van waarde toevoegen aan het leven van anderen.  

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners? 

‘De belangrijkste rol is die van executive coach en loopbaancoach. Het gaat in eerste instantie om het vak, om de inhoud. Daarnaast ben ik directeur van de vestigingen in Zeist en Zwolle.  En ik ben één van de twee algemeen directeuren van Van Ede & Partners.’  

‘Als vestigingsdirecteur ben ik verantwoordelijk voor een gezonde vestiging. Goede dienstverlening aan onze cliënten staat voorop. Ik heb het dan over de kwaliteit en voortdurende vernieuwing van onze dienstverlening. Maar ook bedrijfsmatig moet het in orde zijn. Ik voel mijzelf een ondernemer. Ik moet de inhoud snappen en ik moet mijn klanten begrijpen. En ik moet de condities scheppen die het mogelijk maken dat mijn collega’s en ikzelf goed kunnen blijven functioneren.’ 

‘Als algemeen directeuren hebben wij gezamenlijk de verantwoordelijkheid dat de vestingen goed kunnen functioneren en denken we na over het langere termijn bestaan van Van Ede & Partners.  Specifiek houd ik me bezig met de portfolio, de positionering en de marketing van onze organisatie. Zo houdt mijn collega, Tim Arends, zich bezig met financiën en de IT-infrastructuur. Maar ook als er ‘brand’ uitbreekt moeten wij het voortouw nemen, zoals onlangs bij de coronacrisis.  

Wat typeert jouw aanpak als consulent? 

‘Ik bekommer me om mijn cliënten. Ik denk dat ze dat ook zo ervaren. Dat geeft me ruimte om kritisch te zijn en door te vragen ook als het moeilijk wordt. In mijn gesprekken met cliënten zet ik van alles in wat ik in de loop van de tijd heb geleerd: van NLP tot transactionele analyse. Van voice dialogue tot existentiële psychologie.   

Daarnaast zet ik mijn cliënten letterlijk in beweging met oefeningen, rollenspelen, visualisaties.  

Geen statische gesprekken dus, geen pratende pakken,  echt aan het werk!’ 

Wat betekent voor jou de zin van werk? 

Het bedrijf 80.000 Hours (*) doet onderzoek naar wat een carrière vervullend maakt. Hun conclusie is dat je gelukkig wordt als je van betekenis kunt zijn voor anderen. De zin van werk voor mij is als ik van betekenis kan zijn voor de mensen met of voor wie ik werk. Dat ik mijn cliënten help de antwoorden te vinden op hun leervraag. Dat ik die belofte nakom.’ 

Vertel eens een mooie cliëntervaring? 

‘Voor mij zijn de meest memorabele cliënten degenen waarvan ik zelf veel heb geleerd. Bijvoorbeeld die financieel directeur van een verzekeraar die de moed had om zijn goedbetaalde baan op te zeggen omdat hij zijn verlangen naar zelfstandig ondernemerschap serieus nam. En het volste vertrouwen had in de goede afloop.  

En ik heb veel geleerd van die cliënten die zich werkelijk open durven te stellen en daarmee enorm profiteren van de inzichten en de inspiratie die ze opdoen. Bijvoorbeeld de marketeer die in zijn organisatie op allerlei terreinen vastliep. Hij begon z’n traject hier nogal verongelijkt. Geleidelijk aan ging hij zich steeds meer openstellen voor alle input die hij kreeg. Door die opstelling  leerde hij veel over zichzelf. Over zijn weerstand en zijn belemmerende overtuigingen. En ook over wat hij werkelijk te bieden had. Als gevolg hiervan werden zijn verhaal en zijn presentatie steeds overtuigender. Daardoor vond hij in no-time een mooie, nieuwe baan.  

Heb jij een tip voor een potentiële cliënt? 

‘Nou, in het verlengde van wat ik net zei: als je bij ons een begeleidingstraject volgt, spreek dan met jezelf af dat je jezelf volledig openstelt voor alle impulsen die je opdoet in het traject. Niet kritiekloos. Maar zet je oren en ogen open en luister naar wat mede-cliënten, je coach en ook jouw omgeving te zeggen hebben. Kortom, wees ontvankelijk!  

Wat betekent succes in jouw werk binnen Van Ede & Partners? 

‘Als consulent ervaar ik succes als mijn cliënt opgefrist is en nieuwe energie en ideeën heeft opgedaan.  Dat hij zich beter heeft leren kennen. Als directeur is succes, dat ik bijdraag aan een gezonde, goed functionerende vestiging en organisatie. Een werkgemeenschap, waar men elkaar weet te vinden en die goed functioneert met cliënten en naar opdrachtgevers.’  

‘En ik vind het belangrijk het leven te vieren. Na een training met cliënten een borrel drinken en napraten. Na een interne vergadering gezamenlijk dineren, elkaar ontmoeten. Zo organiseren wij in Zeist ieder jaar (behalve dit jaar helaas) een Zomerfeest voor cliënten, oud-cliënten, opdrachtgevers, relaties, vrienden en bekenden. Een feest van ontmoeting met lekker eten en drinken. Goede muziek en mooie verhalen. Daarvan knapt iedereen op.  

Tot slot: Heb jij een interessante boekentip? 

‘Wolf Hall door Hilary Mantel. Het eerste deel (**) uit een trilogie over het leven van Thomas Cromwell. Een man van bescheiden afkomst en zijn weg naar grote macht. Dit boek beschrijft het leven zo’n 500 jaar geleden. Opmerkelijk is dat de vraagstukken van toen, nu nog steeds actueel zijn. Bijvoorbeeld; hoe ga je om met een pandemie? Indertijd moest je een bos stro aan de deur hangen als teken van besmetting en moest je 40 dagen in quarantaine, geen tien dagen vrijwillig, zoals nu. In de stad waren de gevolgen van een pandemie veel heftiger dan op het platteland. Rijke mensen stuurden hun kinderen daarom tijdens een pandemie naar het platteland. Er is niet veel veranderd.’ 

 

(*) www.80000hours.org 

(**) deel 2 en 3 zijn: Mirror and the Light en Bring Up the Bodies. 

Tekst/interview: Derick Maarleveld

Wil je meer weten over Hans en zijn werk bij Van Ede & Partners? Klik dan hier.

 

Terug naar Interviews

Hans Boer

Is werkzaam bij: