Deze cliënt is opgeleid bij een toonaangevende multinational in fast moving consumers goods (FCMG). Elf mooie jaren in sales-, marketing- en people management. Dan wordt hij gevraagd het familiebedrijf te gaan leiden. Ook in de FCMG business, maar in een andere productcategorie. Hij wordt mede-eigenaar en werkt samen met zijn collega-aandeelhouders aan de verdere uitbouw van hun bedrijf. Import- en distributie is hun vak. Zij vertegenwoordigen grote internationale merken op de Nederlandse markt.
FMCG is een zeer competitieve markt met steeds minder fabrikanten/merkeigenaren die steeds meer marktaandeel beheersen. Na twintig succesvolle jaren verliest hun bedrijf de distributierechten van enkele grote merken en besluiten de aandeelhouders het bedrijf op te heffen. Inmiddels werken grote FMCG multinationals in de meeste landen via hun eigen vestigingen, waardoor er geen plaats is meer voor lokale importeurs/distributeurs. Na ruim dertig jaar ervaring in de FMCG business valt het doek voor deze cliënt. Hij is dan midden vijftig, vol energie. What’s next?
Oriëntatie op de derde fase in zijn carrière brengt hem in contact met Van Ede & Partners. Hij wordt gestimuleerd een zelfanalyse te schrijven. Op welke ‘achievements’ uit het verleden is hij trots? Hoe beoordelen zijn ex-collega’s, vrienden en familie zijn persoonlijkheid, zijn kwaliteiten en ook zijn beperkingen? Hij schrijft zijn biografie en analyseert zijn verleden, zakelijk en privé. Het abrupte einde van het familiebedrijf is hard aangekomen. Hij voelde zich thuis in de FMCG business én met de mensen in zijn bedrijf. Het samenwerken met zijn collega’s en zijn medewerkers was zijn lust en zijn leven. Hij was sterk gericht op de interne organisatie en altijd bezig met de ontwikkeling van ‘zijn’ mensen; en ware people-manager.
Binnen Van Ede & Partners wordt hij begeleid door een team van een psycholoog en een consulent. De psycholoog helpt hem het verlies van het familiebedrijf te accepteren. Zonder acceptatie van de nieuwe situatie is nadenken over de toekomst heel moeilijk. Hij begrijpt de logica hiervan en gaat vervolgens aan het werk met zijn consulent om zijn zakelijke toekomst vorm te geven. Logisch lijkt om een baan als general manager in een kleinere organisatie of commercieel directeur in een groter bedrijf te ambiëren. Ook denken zij aan zijn liefde voor people management. HRM management is wellicht ook een goede zoekrichting.
Van Ede & Partners adviseert haar cliënten naast het zoeken naar geschikte vacatures ook ‘thematisch’ te netwerken in de gewenste zoekrichting. In het geval van deze client blijkt dat ook te leiden naar een nieuwe baan. Hij heeft voor het schrijven van zijn zelfanalyse feedback gevraagd aan diverse zakelijke relaties, die daardoor begrijpen dat hij beschikbaar is voor een nieuwe zakelijke uitdaging. Dat is een gouden greep, want vanuit zijn netwerk wordt hem een baan aangeboden door een equity fund, dat een general manager zoekt voor één van hun bedrijven in de FMCG business. Dat is een logische volgende stap en binnen een paar maanden wordt hij de nieuwe general manager van dit FMCG bedrijf, waar de aandacht voor de medewerkers op de achtergrond is geraakt. Hij kan hier naar hartenlust werken aan de business én aan de ontwikkeling van de mensen. Een ideale combinatie.