Bob is de nieuwe commercieel directeur van Sun Energy BV. In deze rol is hij verantwoordelijk voor de business resultaten en ook het human capital van het bedrijf. Na de kennismaking met zijn nieuwe medewerkers en een introductieronde bij de klanten van Sun Energy BV is het voor Bob duidelijk dat de producten van hoge technische kwaliteit zijn, maar dat de effectiviteit van de medewerkers nog kan verbeteren. Zij communiceren traag en stroperig, dat wordt door klanten niet gewaardeerd. De business resultaten van Sun Energy staan dan ook onder druk; het rendement kan veel beter.
Bob is een mensgerichte manager, maar heeft geen vaktechnische expertise in people management en hij besluit John, zijn consulent bij Van Ede & Partners, te bellen om te bespreken of John hem kan adviseren hoe hij de effectiviteit van de SE-medewerkers kan verhogen, waardoor het rendement van Sun Energy BV verbetert.
Van Ede & Partners heeft In Company programma’s, die worden samengesteld op basis van de specifieke behoefte van haar opdrachtgevers. John adviseert Bob een onderzoek te laten doen naar verschillende parameters, zoals: motivatie en instelling, zakelijke vaardigheden, ziekteverzuim, retentie en interne klantprocessen. John is een ervaren business manager en een heeft gevoel voor people management. Samen met John komt Bob er achter dat de betrokkenheid van zijn medewerkers bij hun werk niet goed is. Zij handelen heel plichtmatig met weinig initiatief. Er zit geen pit in hen. Sommige functioneren prima, maar een aantal medewerkers heeft geen drive voor de business en presteren ook minder. Deze medewerkers zijn ook opvallend vaak ziek. Wat ook opvalt is dat regelmatig goed presterende medewerkers Sun Energy verlaten, omdat zij zich ergeren aan de wat bureaucratische sfeer.
Bob analyseert de kwaliteit van zijn personeel en adviseert een aantal minder gemotiveerde medewerkers uit te kijken naar een nieuwe baan buiten Sun Energy. Hij biedt hen een outplacementprogramma aan bij Van Ede & Partners, waardoor zij hun werkenergie weer kunnen terugvinden en een leuke nieuwe baan kunnen vinden. In overleg met John zet Bob een ontwikkelingsprogramma op waardoor de Sun Energy medewerkers zich meer verbonden voelen met hun werk en daardoor optimaal gemotiveerd met de klanten werken. Tevens verbetert Bob de interne werkprocessen en initieert hij een programma van persoonlijke ontwikkeling, waardoor zijn medewerkers effectiever worden in hun contacten met klanten. Dat wordt door de klanten gewaardeerd met gevolg dat de business weer groeit en het rendement van het bedrijf stijgt. Als commercieel directeur heeft hij nu zijn zaken op orde met als gevolg dat hij wordt gevraagd zijn baas op te volgen en CEO van Sun Energy te worden.
Van Ede & Partners begeleiden haar opdrachtgevers met de ontwikkeling hun bedrijf, door samen met opdrachtgevers te werken aan de kwaliteit van de medewerkers. Van Ede & oud-directeuren en business consultants in haar gelederen, die waardevolle adviezen kunnen geven. Wil je meer weten over wat wij voor jouw bedrijf of organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met Van Ede & Partners voor een oriënterend gesprek met een van onze consulenten.