Heb je vragen?
Als je naar mijn cv kijkt, denk je: daar zit een mooie lijn in! Maar diep van binnen weet ik dat ik elke keer naar een andere plek ging in de verwachting dat ik daar wél voldoening zou vinden in mijn werk. En daar zat nu net de crux: ik zocht datgene wat mijn werk voor mij betekenis zou geven, buiten mezelf. In de doelstelling van het bedrijf, de opdrachten die ik deed. Iets wat ik veel jonge talenten nu ook zie doen. Terwijl zingeving juist heel erg in jezelf zit.
Mijn dochter en ik kijken heel anders naar ons werk. Zij is een dertiger met een mooie baan bij een multinational, ik ben een zestiger met een eigen bedrijf. Maar de grote kloof zit niet in wat we doen en waar we werken. Sterker: over veel zijn we het roerend eens. Maar tussen onze dieperliggende werkmotivaties zit een verschil van dag en nacht. Een verschil dat algemener is voor onze generaties.
Er zijn nieuwe colleges aangetreden in onze 344 gemeenten en honderden nieuwe wethouders geïnstalleerd. Hoe is het eigenlijk om wethouder te zijn?
Ondernemen draait om mensen en niet om producten of merken. Mensen maken het bedrijf. Dat betekent ook dat aandacht voor die mensen dé cruciale succesfactor is voor elke organisatie. En juist daaraan ontbreekt het nogal eens. Wat gaat er mis en hoe kan het beter?
Voor veel professionals die in een nieuwe baan beginnen, is dit een surrealistische ervaring: je loopt dezelfde trap op, zit op hetzelfde kamertje in je eigen huis, alleen met hoofden op je beeldscherm die je niet kent. Hoe krijg je dan gevoel bij je nieuwe organisatie?
De krapte op de arbeidsmarkt is een belangrijk thema. Werkgevers spannen zich dan ook meer en meer in om medewerkers te boeien en te binden. Maar hoe doe je dat effectief? Hoe vul je boeien en binden écht in als ‘interesseren en behouden’ – en niet als ‘ketenen en vastmaken’, of als half werk waarin het behouden vergeten wordt?